Kurs Kicad: projektowanie płytki


Strona przeniesiona na nowy adres:
extronic.pl


50 komentarze :

Unknown pisze...

Bardzo fajny artykuł:) Gratuluję:) Przyda się. Życzę dalszych sukcesów:)
Pozdrawiam:)
Ps. Kiedy coś dodasz AVR Spectrum?

Unknown pisze...

PS. Ile będzie części artykuły/kursu?

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Będzie jeszcze część o tworzeniu bibliotek schematowych, a potem tworzenie obudów. Docelowo ma być 6 części, ale może w przyszłości pojawią się kolejne, bo mój kurs nie wyczerpuje wszystkich możliwości programu Kicad.

Anonimowy pisze...

Mógłbyś udostępnić swoje biblioteki elementów? Np. w swojej wersji KiCada nie mam elementu 1pinSMD a edytor mnie strasznie wkurza :D

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Moje biblioteki są udostępnione w pierwszej części kursu.

Anonimowy pisze...

Witam,

Całkiem fajny kurs, chyba przekonałem się do KiCada.
Fajnie jakbyś zrobił coś bardziej skomplikowanego, płytkę z w warstwami, przelotkami, otworami, opisem itd.

Pozdrawiam

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Bardzo się cieszę, że komuś kurs się przydał. W lipcu pojawi się jeszcze jedna część o tworzeniu bibliotek obudów - proszę śledzić nowości na stronie!

Anonimowy pisze...

Witam,
Fajny blog, fajny artykuł. Czy w Kicadzie istnieje możliwość zmian w drugą stronę, tzn. zmiany na płytce odzwierciedlane są na schemacie?.

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Tylko w pewnym stopniu, ponieważ program pilnuje, by ścieżki prowadzić dokładnie tak jak na schemacie, a nie inaczej. Można natomiast pozmieniać wartości elementów i przenieść je z płytki do schematu. Nigdy tego nie robiłem :)

McMonster pisze...

A ja napotkałem ciekawy problem... Dawno płytki nie robiłem, a teraz próbuję zrobić wydruk do termotransferu i jakich bym nie wybierał ustawień, to nie mogę uzyskać właściwej skali. Chociaż w sumie nie jestem pewien, bo wydrukować to mogę dopiero jutro w pracy, ale na ekranie chyba w przybliżeniu chociaż to zgodne było. Chyba. ;)

Dominik Leon Bieczyński pisze...

A to ciekawe... u siebie ustawiam skalę 1.0 i wszystko jest pięknie i dokładnie. Może masz coś nie tak z drukarką?

McMonster pisze...

Napisałem, że jeszcze nie próbowałem drukować. A na kiedyś jak porównywałem "ekranowo", to mniej więcej skala się zgadzała. W ciągu jakiejś godziny wydrukuję i zobaczę, czy wydruk jest dobry. :>

McMonster pisze...

Chyba się zapędziłem z tymi moimi "pomiarami ekranowymi", jednak na papierze wszystko gra.

Unknown pisze...

Siemka, nie pokazuje mi się prostokąt który chcę narysować

Dominik Leon Bieczyński pisze...

możesz dokładniej opisać problem?

Unknown pisze...

robię wszystko tak jak napisałeś rysuję ten prostokąt, a on się nie pojawia

Anonimowy pisze...

Witam.

Najprawdopodobniej chodzi o rysowanie prostokąta, ja przynajmniej miałem z tym problem:
cytat:
"Klikamy gdzieś na czarnym tle i rysujemy prostokąt, tak jak na zdjęciu poniżej."

Otóż rysujemy prostokąt posługując się liniami.

PS
bardzo pomocny tutek.
U mnie z kolei elementy R8, R6 iR7 są umieszczone w inną stronę (zamiast 1<=>2 jest 2<=>1) czy powinno mnie to martwić?

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Cały czas nie wiem, jaki jest problem z tym prostokątem. Wybierasz warstwę krawędziową, wybierasz narzędzie "Dodaj linię lub wielokąt", klikasz w początku linii, potem drugi raz klikasz na końcu linii i tyle. Z czterech linii rysujemy prostokąt.

Rezystory są odwrotnie dlatego, że na schemacie też są odwrócone. Pewnie przez przypadek obróciłeś je o 180 stopni lub dałeś lustrzane odbicie. Dla programu każdy element ma polaryzację, nawet rezystor. Mimo to lepiej będzie olać ten problem i odwrócić elementy u Ciebie na płytce. To zupełnie nieistotne.

Anonimowy pisze...

Dzięki za odpowiedz.

"Cały czas nie wiem, jaki jest problem z tym prostokątem."

U mnie problem wynikł z tego że wziąłem Twoje słowa zbyt dosłownie tzn.
"Klikamy gdzieś na czarnym tle i rysujemy prostokąt, tak jak na zdjęciu poniżej."

I zamiast rysować prostokąta rysowałem/używałem zaznaczania (prostokąt zaznaczania), dopiero po jakimś czasie doszedłem do tego by prostokąt rysować posługując się liniami.

Piotr pisze...

Świetny poradnik! Dzięki niemu praktycznie zrezygnowałem z Eagle :)

Mam jedno pytanie: czy Autor orientuje się w jaki sposób można w KiCAD zrealizować tzw. łezki (teardrop) przy padach i otworach?

Pozdrawiam!

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Niestety w Kicadzie nie ma takiej opcji.

Anonimowy pisze...

Świetny poradnik

Mam jednak pewien problem - ścieżki do i z układu scalonego mogę prowadzić tylko na dolnej warstwie - jak chcę na górnej pojawia się komunikat - ścieżka blisko otworu - wskazuje pin, z którego chcę tą ścieżkę wyprowadzić. Próbowałem różnych grubości.
Pozdrawiam,

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Coś robisz źle. Scalak powinien być na warstwie górnej, a jego pola lutownicze i ścieżki powinny być czerwone. W tym przykładzie wszystko powinno być na warstwie górnej.

Anonimowy pisze...

Scalak DIP przewlekany - pola są na warstwie dolnej (zielone) - nad górną jest scalak. Nie ma możliwości poprowadzenia ścieżek też po górnej? Z rezystorami ta operacja jest jest OK.

Anonimowy pisze...

Jeszcze raz o tych ścieżkach - zmieniłem obudowę scalaka na taką z padami eliptycznymi i pomogło - coś musi być nie tak z ta DIP8_300

Pozdrawiam
Krzysiek

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Te obudowy z okrągłymi polami pochodzą jeszcze z zamierzchłej przeszłości ;) te z ELL są lepsze, a tamte powinni już dawno skasować. Tak sobie myślę, żeby zrobić osobną stronę z bibliotekami ale póki co jakoś nie mogę się za to zabrać.

Anonimowy pisze...

bardzo zacny artykuł!
Wielkie dzięki.

Anonimowy pisze...

Mam schemat i projekt płytki. Wprowadziłem do schematu nowe elementy. Jak można je dodać do projektu płytki? Czy można zaktualizować listę z obudowani czy trzeba robić od początku?
Pzdr

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Tak samo jak wcześniej - trzeba wygenerować netlistę ze schematu, przypisać obudowy do nowych elementów i wrzucić to na płytkę. Nie ma potrzeby robić od początku, tylko dodań nowe rzeczy.

Anonimowy pisze...

Witam

Mam problem, prawdopodobnie banalny ale nie potrafię sobie z mi, poradzić.
Prosty zasilacz... rozrysowałem PCB i przy wydruku okazuje się że mam bardzo cienkie ścieżki i prawie brak punktów lutowniczych, można to jakoś poprawić czy muszę zaczynać rysowanie od początku?

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Jakie ustawiłeś grubości ścieżek w regułach projektowych? Może pomyliłeś milsy z mm i dlatego wyszły takie cienkie.

Anonimowy pisze...

Jakoś sobie poradziłem ale...
Chodzi o to że wszystko jest ok na poglądzie wydruku generowanym przez KiCad ale gdy przejdę do poglądu wydruku który generuje program drukarki ścieżki zmieniły rozmiar do szerokości włosa. Wszystko inne zostawało bez zmian. Ale jak mówię już sobie poradziłem.

Dominik Leon Bieczyński pisze...

To może napiszesz jak sobie poradziłeś i w czym był problem?

Anonimowy pisze...

Zainstalowałem wirtualną drukarką (chyba tak się to nazywa) która zamiast wydrukować zrobiła plik .pdf . Plik ten miał normalne ścieżki i z niego normalnie już wydrukowałem.
Niestety nazwy tej wirtualnej nie pamiętam, odinstalowałem bo razem z nią zainstalowało mi jakiegoś przymulacza do pdf.
... hm, jak sobie teraz przypominam w którymś ze Swoich tutoriali coś pisałeś o problemach Kicada z drukowaniem... albo może to gdzieś indziej wyczytałem.
Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

I znowu banalne pytanie.

Mam już rozrysowane PCB i dochodzę do wniosku że jednak przydały by się grubsze ścieżki i punkty lutownicze.I co teraz, podejrzewam że jest na to prosty sposób.

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Sposobów jest kilka:
- metoda automatyczna - w regułach projektowych zdefiniuj nowe grubości i rozmiary przelotek, a potem kliknij prawym przyciskiem myszy na ścieżkę, wybierz "edycja rozmiarów wszystkich ścieżek i przelotek", dalej "ustaw wszystkie ścieżki i przelotki do ich klas połączeń"
- metoda ręczna - w regułach projektowych masz zakładkę "reguły globalne", a w niej jest kilka linijek na wpisanie własnych szerokości ścieżek. Teraz musisz wybraż żądaną grubość na liście wyboru w lewym górnym rogu ekranu, tam gdzie jest napisane "Ścieżka xxx milsy". Potem kliknij prawym przyciskiem myszy na wybraną ścieżkę i z wyskakującego menu wybierz "zmień szerokość ścieżki"

Anonimowy pisze...

Witam Twórcę tej stronki!:) Muszę przyznać, że kurs Kicada w pełni udany, toteż nie mogę pominąć jednego słowa:GRATULUJĘ. Dzięki takim ludziom jak Ty, elektronika jest bardziej przystępna- z czego należy się tylko cieszyć. Pzdr. z Malborka

Anonimowy pisze...

Jeden problem nie daje mi spokoju (zresztą występuje też w Eagle) : jak wydrukować obie strony płytki na jednej stronie (i najlepiej kilka sztuk jeśli jest mała) ? Górna warstwa miedzi oczywiście w odbiciu lustrzanym.

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Może spróbuj tak:
- zaznacz całą płytkę trzymając wciśnięty klawisz shift
- w ten sposób skopiujesz płytkę i umieść ją gdzieś obok oryginału
- zaznacz ją jeszcze raz, ale bez trzymania shift
- kliknij prawym przyciskiem a potem wybierz "Odbij blok"

Anonimowy pisze...

Witam,
świetny poradnik, natomiast natrafiłem na problem, którego nie potrafię obejść. Po zaprojektowaniu płytki i "przerzuceniu" mozaiki ścieżek do .pdf za pomocą PDF Creatora wszystkie ścieżki są bardzo wąskie, zaś gdy zapisuje plik najpierw jako postcript i konwertuje na PDF, to nie są zaznaczone otwory do wiercenia oraz sama mozaika jest mniejsza w porównaniu do oryginału (w KiCadzie i Adobe Readerze powiększenie ustawione na 100%). Proszę o pomoc :)

Anonimowy pisze...

Nie za bardzo rozumiem jak wydrukować tą płytkę. Jak już mam narysowane połaczenia ścieżek na warstwie dolnej i dodane strefy( na warstwie górnej???) i dam Drukuj->Podgląd-> Górna to pojawia mi się cały czarny prostokąt i tylko otwory widać co robię źle? ;D

Dominik Leon Bieczyński pisze...

W tej instrukcji wszystko bez wyjątku powinno być na warstwie górnej.

Anonimowy pisze...

Witam, bardzo fajny tutorial:) ale bez problemów się nie da. Czy jest jakaś skuteczna alternatywa do pdfCreatora? Widziałem wyżej że temat był poruszany ale jakoś bez rozwiązań. Podgląd wydruku w programie wygląda dobrze ale po użyciu creatora i wydrukowaniu ścieżki są tak cienkie że niemal niewidoczne....

Anonimowy pisze...

Problem się rozwiązał sam...nie używać PDFCreatora tylko bezpośrednio drukować.

Anonimowy pisze...

Witam. Na początku chciałbym podziękować za poradnik. Naprawde jest świetnie zrobiony i bez niego było by cięzko. Mam jednak problem którego nikt jeszcze nie poruszył. A mianowicie chodzi o wypełnianie pustej powierzchni masą. Tutaj może pokaże zdjęcie które wyjaśni o co chodzi:
http://zapodaj.net/images/5caadcb01476a.png
W KiCadzie dostępne są jedynie opcje z pierwszych dwóch rysunków (łączenie do masy z pominięciem wypełnienia niedostępnych obszarów, lub wypełnienie obszarami izolowanymi). Ja chciałbym zrobić tak jak na trzecim rysunku, czyli aby połączyć z masą, a dodatkowo to co jest niedostępne dla masy wypełnić izolowanymi obszarami. W Eaglu jest to fajnie zrobione, bo wystarczy tylko zaznaczyć opcje "Orphans" i zrobione. W KiCadzie niby zrobiłem dwie nałożone na siebie strefy, jedna połączna z GND, druga jako izolowane obszary, ale z tym też było kombinowania. Co chwila program czepiał się że obszary są za blisko siebie i przy sprawdzaniu poprawności płytki cały czas się to pojawia. Nie ma jakiegoś bardziej profesjonalnego sposobu na ten problem?

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Wszystkie pola masy powinny być połączone z masą, a nie wisieć niepołączone do niczego. Jest to podyktowane wymaganiami EMC. Jeśli nie ma możliwości, by jakiś obszar połączyć z masą, to trzeba poprowadzić ścieżkę masy z drugiej strony płytki i wstawić przelotkę. Jeśli jednak nie zależy Ci na EMC, to możesz zrobić tak jak opisałeś powyżej. Nie ma bardziej profesjonalnego sposobu ;) lepiej już zostawić goły laminat niż robić takie rzeczy

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny kurs. Dziękuję. Dzięki Tobie chyba zacznę go używać.
I przy okazji pytanie, czy dołączone Twoje biblioteki będą pasowały do KiCada 6154?
Pozdrawiam

Dominik Leon Bieczyński pisze...

Nawet jeśli nie będą pasowały to powinny zostać automatycznie przekonwertowane.

Anonimowy pisze...

Witam wszystkich,
również gratuluję Autorowi świetnej i solidnie wykonanej roboty :)
Mój problem jest taki że gdy otwieram okno "Edytora reguł projektowych" to nie widzę w Liście powiązań VCC i GND. To oczywiście pociąga za sobą odpowiednie konsekwencje. Jak generowałem netlistę to program nie zgłaszał mi błędów ale jednak coś źle robię. Kilka razy już przeczytałem część od schematu i nadal nie widzę swojego błędu, a błąd jest i to pewnie banalny. Czy moge liczyć na jakąś podpowiedź. Przypomnę test ERC w edytorze schematów nie wykazuje żadnych błędów.

jazlo pisze...

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu AUTOROUTER-a
z trzech klawiszy które pojawiają się po włączeniu tej funkcji, dostępne mam - pierwszą, trzecią a druga jest wygaszona co oznacza ze nie mogę przeprowadzić automatycznego wygenerowania scieżek. Co jest nie tak ?

Prześlij komentarz

Skomentuj!