Płytki stykowe to bardzo dobry i wygodny wynalazek, służący do szybkiego budowania prototypów bez użycia lutownicy i wielokrotnego montowania elementów bez ich niszczenia. W praktyce często stosuje się typowe układy jak wyświetlacz multipleksowany czy klawiatura matrycowa, które wprawdzie nie są skomplikowane, ale ich zmontowanie na płytce jest czasochłonne. Ponadto, takie układy występują bardzo często. Dlaczego by nie zrobić osobnych płytek na których na stałe będą klawisze i wyświetlacze?
Spis treści:
Pliki do pobrania:Tak było wcześniej. Zmontowanie zajęło ponad godzinę. A tak jest teraz. To dokładnie ten sam układ co wyżej, ale zmontowany w... kilka minut.
Wyświetlacz LED trójkolowy
Zawiera diody zielone i czerwone, a przy jednoczesnym świeceniu dają światło żółte. Są one w obudowie pojedynczej ze wspólną anodą. Zwykły, jednokolorowy wyświetlacz posiada dwie anody (pin 3 i 8). W tym wynalazku jest anoda diod zielonych i druga anoda diod czerwonych. Zastosowałem połączenie multipleksowe, co daje nam osiem wyprowadzeń segmentów i osiem wyprowadzeń anod - w sam raz do mikrokontrolera ośmiobitowego :)Ze względu na nietypowe wyświetlacze, schemat również jest trochę nietypowy. Doświadczonemu elektronikowi rzucą się w oczy nietypowe wartości rezystorów - wszystko dlatego, aby diody zielone i czerwone równocześnie świeciły tak samo jasno. Poza tym, chciałem oszczędzić rezystorów na segmenty i dlatego ich tam nie ma. Wyświetlacz jest z założenia przystosowany do połączenia multipleksowego, aczkolwiek można go także używać bez multipleksowania - należy wtedy wybrać jedną anodę lub ewentualnie dwie anody tego samego wyświetlacza, aby świecił na żółto. Przy multipleksowaniu świeci trochę słabiej niż bez. Segmenty są zapalane zerami, cyfry też są zapalane zerami. Wyświetlacze tego typu można kupić w sklepie AVT za 2zł sztuka. Można również stosować wyświetlacze jednokolorowe, byle ze wspólną anodą.
Klawiatura matrycowa 4x4
Połączenie matrycowe pozwala dołączyć aż 16 klawiszy do 8-bitowego portu mikrokontrolera. Zasada odczytu jest bardzo prosta - kolumny podłączamy do pinów 0123 i w rejestrze DDR ustawiamy je jako wyjścia (=1) o stanie początkowym 0, a wiersze łączymy z pinami 4567, które ustawiamy na wejścia (=0) z podciągnięciem do zasilania. W pierwszej fazie skanowania, przypisujemy pierwszej kolumnie wartość 0 i sprawdzamy czy w rejestrze PIN kolejnych wierszy przypadkiem nie pojawiło się 0, co oznacza wciśnięcie klawisza. Później 0 ustawiane jest na kolejnej kolumnie i skanowanie wierszy przebiega tak samo. Procedura jest bardzo prosta. Przykładowy kod programu, chyba najprostszy z możliwych, bez żadnych pętli i przesunięć, zamieszczam poniżej. Funkcja read_keypad zwraca wartość typu unsigned char, czyli po prostu klawisz. Niekoniecznie musi to być wartość 1-16. Równie dobrze można wpisać 'a' 'b' 'c' pamiętając o 'apostrofach'. Jeżeli funkcja nie stwierdzi wciśnięcia żadnego klawisza, zwróci wartość zero. Jeszcze słowo na temat co to jest asm volatile("nop") - bez tego funkcja nie działa, ponieważ ustawiamy rejestr PORT i od razu odczytujemy rejestr PIN. Dzieje się to za szybko. PIN nie zdąży odczytać zera ustawionego w kolumnie i dlatego funkcja nie zauważy wciśnięcia przycisku. Komenda nop każe procesorowi odczekać jeden cykl zegarowy, aby w rejestrze PIN znalazła się "aktualne zero" kolumny, która ma być przeskanowana.void init(void) { // 1 wyjscie, 0 wejscie DDRB = 0b00001111; // klawiatura matrycowa PORTB = 0b11110000; } unsigned char read_keypad(void) { // kolumny - piny 0123 // wiersze - piny 4567 PORTB = 0b11111110; // 1 wiersz asm volatile("nop"); if(!(PINB & _BV(4))) return 1; // 1 kolumna if(!(PINB & _BV(5))) return 2; // 2 kolumna if(!(PINB & _BV(6))) return 3; // 3 kolumna if(!(PINB & _BV(7))) return 4; // 4 kolumna PORTB = 0b11111101; // 2 wiersz asm volatile("nop"); if(!(PINB & _BV(4))) return 5; if(!(PINB & _BV(5))) return 6; if(!(PINB & _BV(6))) return 7; if(!(PINB & _BV(7))) return 8; PORTB = 0b11111011; // 3 wiersz asm volatile("nop"); if(!(PINB & _BV(4))) return 9; if(!(PINB & _BV(5))) return 10; if(!(PINB & _BV(6))) return 11; if(!(PINB & _BV(7))) return 12; PORTB = 0b11110111; // 4 wiersz asm volatile("nop"); if(!(PINB & _BV(4))) return 13; if(!(PINB & _BV(5))) return 14; if(!(PINB & _BV(6))) return 15; if(!(PINB & _BV(7))) return 16; return 0; }
Klawisze
Tutaj nie ma nic do gadania :) Zwykłe, zwyczajne klawisze. Nie mają wbudowanych rezystorów podciągających, więc należy pamiętać o wpisaniu jedynek do rejestru PORT. Linię wspólną należy podłączyć do masy. Do sprawdzenia czy przycisk na linii PB0 został wciśnięty, stosuje się jedno z poniższych poleceń:if(bit_is_clear(PINB,0)) {...} if(!(PINB & 0b00000001)) {...} if(!(PINB & _BV(0))) {...}
6 komentarze :
Czy mozna uzyc dwoch wyswietlaczy podwojnych?
Nie, nie można. Wyświetlacze podwójne mają wyprowadzenia w innej kolejności. Mogą być tylko pojedyncze i muszą mieć wspólną anodę.
Hmmm... nie traktujcie tego jak reklamę, ale chciałbym zapytać, czy taka taśma:
http://allegro.pl/item1163057187_lispol_tasma_awg_10_zyl_kolorowa.html
(10 żył *0.12)
będzie pasować (np. czy dobry przekrój), bo również chciałbym sobie takie kabelki z goldpinami porobić :)
No i tak wogóle - dobra robota!
Tak, będzie dobra. Tymi kabelkami nie mają płynąć duże prądy więc mogą być cienkie.
podkładka styropian?
To kawałki tacki po pierogach :) przyklejone na kropelkę. Przyklejam kawałek trochę większy niż płytka a nadmiar szlifuję gąbką ścierną. To bardzo prosty, tani i dobry sposób, aby płytka nie drapała stołu i ładnie wyglądała :)
Prześlij komentarz
Skomentuj!